Qasemi, Ahmad

47
Qasemi, Ahmad
Födelseår: 2007 Postnummer: 00700

Yhteinen maailma ja ilman, että ketään jää yksin.

Presentation

Hej! Jag är Ahmad Qasemi och jag kommer från Malm. Jag vill hjälpa, främja elevernas och de ungas rättigheter. Jag har märkt att det i vissa skolor är brist på aktiviteter och att det förekommer rätt mycket mobbning nuförtiden.
Jag har också märkt att ibland hjälper eleverna och inte heller lärarna och ibland lyssnar de inte på det som de unga behöver och jag har märkt det här rätt ofta i t.ex. min egen familj, i vissa skolor och i samband med mina gamla hobbyer.

Mina hobbyer är programmering, hushåll och jag arbetar i ett it-företag som praktikant.

Suutarinkylän peruskoulu

 

Motiveringar för svaren i valkompassen

Skolorna borde ha fler dagar då det bara serveras vegetarisk kost.
Jag tycker att man borde förbättra maten, för ibland smakar den vegetariska maten konstig, men ibland ganska god, så vegetarisk mat är 50/50.

Man borde satsa mer på grupptillhörighet i skolorna.
Ja, för jag vill inte att någon ska bli ensam eller utanför, så alltid när en lärare eller elev ser att någon är ensam borde hen hjälpa eller ens uppmuntra eleven att delta.

Distansundervisning bör göras till en permanent undervisningsform vid sidan av närundervisning.
På sätt och vis tycker jag det här också är 50/50, eftersom perioderna med distansundervisning var svåra för 1–3-klassister, då de säkert alltid hade problem, men för 4–7-klassister varperioderna den bästa tiden, eftersom de hade mera frihet i sina studier. För min del tycker jag också att distansundervisningen var en bra tid, eftersom min skoldag ibland slutade till och med flera timmar tidigare än den vanliga tidtabellen.

Motionsintressen för unga borde vara mindre tävlingsinriktade.
Ja, eftersom det skulle förbättra ungdomars fysiska skicklighet och också lära demtävlingsförmåga för att lyckas.

Helsingfors stad bör erbjuda sommarjobb i första hand till unga som inte ännu har någon arbetserfarenhet.
Ja, eftersom det skulle kännas tråkigt för ungdomar som vill delta, att de med mera erfarenhet får en arbetsplats, men de som inte har någon erfarenhet inte får det.

De offentliga lokalerna i Helsingfors bör fortsätta ha separata toaletter för kvinnor och män.
Ja, eftersom det kunde kännas lite märkligt för pojkar att vistas på samma tolett som flickor, eller kanske kännas samma för flickorna som för pojkarna och kanske båda könsgrupperna kan få känslan att det inte finns någon sexuell integritet.

Helsingfors borde införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år.
Ja, tycker jag, eftersom det på sätt och vis skulle hjälpa de unga att resa mera på rutter inom Helsingfors och det också skulle hjälpa ungdomar som reser långa vägar. Å andra sidan, nej, eftersom det kanske skulle bli så dyrt och på så sätt påverka Helsingfors stads budget. Därför kunde man erbjuda ungdomar avgiftsfria resor under skoltid, t.ex. vardagar kl. 6–16.

Det skulle vara bättre om det inte fanns elsparkcyklar i Helsingfors.
Det är också sant, för jag har märkt att det finns inga om helst säkerhetsregler med dessa elsparkcyklar, t.ex. får förare köra vart de än behagar och man behöver inte ens använda hjälm, vilket ofta leder till allvarliga olyckor.

Det är viktigare att ungdomsrådets medlemmar förverkligar sina egna mål än att de kompromissar.
Ja, eftersom Ungdomsrådet lyssnar på de unga så gott de kan och agerar enligt deras åsikter och inte enligt sina egna intressen. Ungdomsrådet borde få ganska mycket uppmärksamhet av regeringen, eftersom regeringen också borde komma ihåg att de har ett ungt folk som ska tas i beaktande.

Vilka teman vill du att ungdomsrådet särskilt ska fokusera på? Välj de tre teman som är viktigast för dig.
Ungas möjligheter att påverka, Jämlikhet och jämställdhet, Säkerhet.
De ungas rättigheter måste alltid tas i beaktande och respekteras, liksom vuxnas. Ungdomars säkerhet borde vara likadan som vuxnas, eftersom de unga inte borde behöva känna sig otrygga i sin hemtrakt och till sist skulle jag vilja att alla unga ses som likvärdiga, dugliga barn, som har rätt till samma rättvisa och ärliga undervisning som andra också får.

 

Ärligt talat