Flickor önskemål till staden: fler flickgrupper, hobbyförsök och flerspråkig kommunikation

I Ode ordnades 11.9 evenemanget De ungas röst hörs där de unga berättade för stadens ledning och sakkunniga om sina önskemål och behov. I år stod flickornas idéer om fritidsaktiviteter i centrum för evenemanget.  

Staden ordnar varje år evenemanget De ungas röst hörs, som erbjuder ungdomar möjlighet att påverka och uttrycka sina tankar till stadens ledning. I år ägde evenemanget rum i Ode torsdagen den 11 september 2025. Mer än 80 flickor i åldrarna 13–19 år med olika bakgrund deltog i evenemanget, liksom ledare och sakkunniga från kultur- och fritidssektorn. Evenemanget öppnades av biträdande borgmästare Paavo Arhinmäki.

Under evenemanget diskuterades vad flickor tänker om hobbyer och fritid. Vilken typ av aktiviteter önskas och hurdana upplevelser har ungdomarna av till exempel ungdomsgårdar och idrottsanläggningar?

Egna lokaler och grupper för flickor

Ungdomarna som deltog i evenemanget var överens om att flickor borde erbjudas fler egna hobbygrupper och lokaler. Behovet gäller i synnerhet idrotts- och motionshobbyn. Badturen för kvinnor i Jakobacka simhall en gång i veckan ansågs vara otillräcklig och det fanns också ett stort behov av till exempel egna gympass för kvinnor.

Flickorna upplevde det jobbigt att motionera tillsammans med pojkarna. Exempelvis uppfattas gymmen som områden för män där flickor är rädda för trakasserier och inte känner sig bekväma. Kvinnors privata, insynsskyddade lokaler skulle också möjliggöra lättare, och till motion mer passande klädsel, särskilt för muslimer.

”Jag skulle vilja utöva hobbyer och gå på motionspass utan pojkar. Jag tror att många har upplevt aggressivt beteende från pojkar. Det känns lättare att vara enbart med flickorna och då kan man även klä sig mer fritt”, säger en av deltagarna.

Engagerad i hobbyer via försök

Ungdomarna föreslog att det skulle löna sig att göra utövandet av hobbyer så enkelt som möjligt. Exempelvis höjer kravet på förhandsanmälan tröskeln för deltagande. 

”Hobbyer, dit man bara kan dyka upp när det passar en själv, lämpar sig bäst för ungdomar. För många ungdomar och deras vårdnadshavare är anmälan svår eftersom man måste lära känna systemen och ta hänsyn till anmälningstidpunkterna”, säger gymnasieeleven Valentina Chausova.

En annan återkommande önskan var att flera hobbyförsök borde ordnas, så att människor inte behöver binda sig till en hobby innan de vet om de gillar den eller inte.

”Många vill inte anmäla sig till hobbyer, för om man inte gillar det måste man berätta det för läraren. Det känns pinsamt. Jag önskar att det fanns en försöksgång, efter vilken jag inte skulle behöva förklara om jag vill fortsätta eller inte”, säger en ung person.

Videor på olika språk för sociala medier

Många deltagare påpekade att det är svårt att få en uppfattning om vad som erbjuds för ungdomar och vilka förmåner exempelvis ungdomstjänsternas medlemskort ger. De önskade att informationen skulle vara mer tillgänglig på sociala medier, såsom TikTok, och att informationen skulle finnas i videoformat. Kommunikationen via skolan, särskilt genom Wilma, ansågs även vara effektiv.

Ungdomarna önskade att kommunikationen skulle ske på flera språk. Det flerspråkiga innehållet skulle locka deltagare, även om själva hobbyn skulle vara på finska. Dessutom sade ungdomarna att även om de själva förstår innehållet på finska och engelska, skulle det underlätta om de kunde informera sina vårdnadshavare om hobbyerna på sitt modersmål. Somali och arabiska lyftes särskilt fram som nödvändiga språk.

Ett fungerande sätt att påverka

I slutet av evenemanget lovade de närvarande ledarna att föra vidare de önskemål som framförts. Ungdomarna hade en bra känsla efter evenemanget.

”Sådana här evenemang är oerhört viktiga. Det finns ofta en känsla av att saker och ting borde förändras, men våra åsikter når inte fram. Nu kändes det att folk lyssnade och att människor som verkligen kan påverka deltog”, säger 16-åriga Elina.

Gymnasieeleven Nada håller med: ”De teman som diskuterades här var mycket aktuella och relevanta för oss. Jag tycker att detta var ett jättetrevligt och effektivt sätt att påverka.”

På bilden Valentina Chausova, fotograf Milka Räisänen.

Nyckelord