Marraskuu: Ympäristömerkit tutuksi

Marraskuussa ekokalenterin teemana on tutustua ympäristömerkittyihin tuotteisiin, unohtamatta ”Älä osta mitään” -päivää ja vinkkejä siihen, kuinka tunnistaa viherpesu.

Ympäristömerkit helpottavat jonkin verran vastuullista kuluttajaa järkevien hankintojen tekemisessä. Tosin kaikkein fiksuinta olisi olla ostamatta lainkaan, mutta se ei taida olla tänä päivänä mahdollista. Paitsi Älä osta mitään-päivänä, jota vietetään marraskuun lopulla. Black Friday tarjoukset houkuttavat itse kutakin, mutta usein kuluttaja joutuu huijatuksi valealennuksien kanssa.

Tehtävä: Vastamainokset

Mainokset vaikuttavat kulutukseemme ja ajatteluamme, vastamainokset taas haastavat näitä viestejä ja tuovat esiin vaihtoehtoja. Ne ovat taiteen, aktivismin ja mediakasvatuksen työkaluja.
Tutustukaa Voiman mediakasvatusmateriaaleihin ja pohtikaa mainosten vaikutusta – tai suunnitelkaa oma vastamainos.

Älä lankea viherpesuun

Ympäristöystävällisen vaihtoehdon etsiminen isostakaan valikoimasta ei ole aina ihan helppoa. Tuotteen alkuperä ja valmistuksen ympäristövaikutukset muodostavat monimutkaisen, näkymättömän verkoston tuotteen ympärille. Tavallisen kuluttajan elämää helpottamaan on kehitetty ympäristömerkkejä, jotka
auttavat vastuullisempien hankintojen tekemisessä.

  • Pohjoismainen ympäristömerkki eli ”Joutsenmerkki” on pohjoismaiden oma ympäristömerkki. Logistiikkakeskuksesta löytyy joutsenmerkittynä vihkoja, kopiopaperia, piirustuspaperia, vesivärilehtiöitä, käsipyyhkeitä, leivinpaperia, kahvisuodatinpusseja, talouspaperia, wc-paperia, pesuaineita, siivousvälineitä.
  • Sininen joutsen ’Hyvää Suomesta’ kertoo kotimaisuudesta, eikä ole varsinaisesti ympäristömerkki. Kotimaisuus on kuitenkin monessa tapauksessa hyvä kriteeri hankintapäätöstä tehtäessä
  • ”Eurokukka” on Euroopan Unionin ympäristömerkki. Se kattaa laajan kirjon erilaisia tuotteita ja palveluita paperituotteista aina voiteluaineisiin saakka.
  • Aurinkomerkki on Suomen oma kansallinen luomumerkki. Sitä käytetään suomalaisissa ja jonkin verran ulkomaisissa tuotteissa, jotka ovat suomalaisten luomuvalvontaviranomaisten valvonnassa.
  • Leppäkerttumerkki on suomalaisen Luomuliiton myöntämä ja valvoma merkki ja sen saavat vain kotimaiset tuotteet.
  • EU:n luomumerkki, Eurolehti, on pakollinen kaikissa niissä luomuelintarviketuotteissa, jotka on tuotettu EU:n alueella ja ovat valmiiksi pakattuja. Lisäksi merkki velvoittaa, että sen yhteydessä tulee olla mainittuna tuotteen valmistuspaikka. Tuotteen sisältämistä maataloudesta peräisin olevista raaka-aineista 95 % täytyy olla luonnonmukaisesti tuotettuja.
  • Energiamerkki on EU-maiden yhteinen merkintä elektroniikkalaitteille kuvastamaan niiden käytön aikaista energiankulutusta ja energiatehokkuuden astetta. Eri valmistajien tulee mitata tuotteidensa energiankulutus standardin mukaisesti. Energiatehokkuutta ilmaistaan energiamerkissä asteikolla A-G, A:n ollessa tehokkain.
  • Reilun kaupan merkki. Reilun kaupan tavoitteena on parantaa kehitysmaiden viljelijöiden asemaa tarjoten turvatun ja oikeudenmukaisen toimeentulon. Reilu kauppa kieltää lapsityövoiman käytön. Tuotannossa on ympäristömääräyksiä, mutta tuotteet eivät ole luomua, ellei sitä ole erikseen mainittu.
  • MSC – merkki on kala- ja äyriäistuotteiden ympäristömerkki. MSCmerkityt tuotteet on kalastettu kestävistä kalakannoista ympäristövaikutukset minimoiden.
  • FSC-sertifikaattia käytetään mm. puutavarassa ja puutarhahuonekaluissa ja se kertoo että puu on tuotettu kestävällä tavalla.

Muut hyödylliset linkit:

Avainsanat