Käsitelty

Pahat ruoat pois koulusta!

Koulussa on liikaa pahaa ruokaa, jota kukaan ei syö koska useimmat eivät pidä siitä. Sen takia joskus jotkut eivät syö. Ja sitten kun on huonoa ruokaa, oppilaat käyvät kauppakeskuksessa ostamassa epäterveellistä ruokaa.

Hei

Opetusviraston palveluntuottajien ruokalistoja, ruokalajeja ja ateriakokonaisuuksia kehitetään mm. ruokailijakyselyjen ja asiakaspalautteiden avulla. Ensi talven aikana panostetaan erityisesti kasvisruokien kehittämiseen.
Maistatamme oppilaille myös kehitettäviä ruokia eri koulujen ruokaraadeissa. Tarkoituksena on saada oppilailta palautetta uusista tai parannettavista ruoista.

Helsingissä ruokailee koulupäivien aikana reilusti yli 50 000 oppilasta. Näin suureen asiakasmäärään mahtuu erilaisia makutottumuksia ja mieltymyksiä.

Tavoitteena kaikessa kehittämistyössä on ruoan mieluisuus ja syömään houkuttelevuus (mm. ulkonäkö, väri, maku ja rakenne). Aina ei kuitenkaan voi olla tarjolla lempiruokaa, mutta silti tarjolla oleva ruoka voi olla ihan hyvää arkiruokaa. Kouluruokailussa on tarkoitus tutustua myös erilaisiin raaka-aineisiin, makuihin ja ruokalajeihin sekä kehittää ruoka- ja tapakulttuuria ja makutottumuksia.

Oletko tietoinen, että koulussa on päivittäin tarjolla kaksi pääruokavaihtoehtoa salaattipöydän ja muiden aterianlisäkkeiden ohella? Pääruoat ja aterianosat ovat vapaasti otettavissa. Ateriavaihtoehtojen avulla varmistetaan se, että mahdollisimman moni ruokailija löytää itselle mieluisan/sopivan pääruoan (ateriakokonaisuuden). Pääruokavaihtoehdot ja niiden vapaa otto ei ole vielä yleistä Suomessa.

Kehittämisen kannalta on aina tärkeä kertoa, miksi ja millä tavoin ruoka tai yksittäinen ruoka on pahaa. Se on kehittämisen kannalta tärkeä asia.

Palautetta voi antaa myös suoraan koulunravitolan työntekijöille. He välittävät palautteen eteenpäin. Samasta ruoasta voi kuitenkin tulla hyvinkin erilaista palautetta. Siitä johtuen joudumme miettimään, miten palautteiden perusteella on tarkoituksenmukaista edetä.

Terveisin,
Airi Rintamäki