Käsitelty

Helsingin bussiaikataulut

Aloite saapunut 4.3.2022

 

Hei!
Moni nuori menee kouluun joka aamu bussilla. Matkat voivat vaihdella vartista jopa selvästi yli tuntiin. Osana ongelman ratkaisua voisi olla bussiaikataulujen muuttaminen. Useimmat bussit, esimerkiksi omalla koulumatkallani, menevät kerran kahdessakymmenessä minuutissa, ja ovat usein myös myöhässä. Vaihtoehtoinani on siis: ole koululla 15 minuuttia ajoissa tai 5 minuuttia myöhässä.
Tämän takia ehdottaisin, että varsinkin pidempää matkaa menevät bussit (esim. 53 Arabianranta-Uusimäki tai 69 Kamppi-Jakomäki) liikkuisivat kymmenen minuutin välein. Jos näin olisi, turha bussipysäkeillä seisoskelu, ja paikoista myöhästely vähenisi huomattavasti, ja parantaisi monen nuoren elämänlaatua.

Tämä tuokin meidät toiseen asiaani; bussipysäkit. Varsinkin talven aikaan bussipysäkeillä ei ole mukavaa seistä. Liikenne pauhaa vieressä, joku tupakoi metrin päässä ja minnekään ei voi paeta lumisadettakaan. Myös lumen ja muun siivoaminen bussipysäkeiltä on turhan harvinaista. Ei ole mukavaa seistä roskien ja lumen keskellä pienen katoksen alla. Tästä mieleeni tulivat myös bussipysäkit, joilla ei ole katosta ollenkaan. Ymmärrän, että jokaiselle pikkutielle ei voi pystyttää katosta, ja laittaa roskapönttöä viereen, mutta on monia tiheässä käytössä olevia pysäkkejä, joihin katoksen lisääminen tai uuden roskiksen pystyttäminen ei haittaisi kenenkään elämää.

Joten, hyvä tätä lukeva henkilö, kiitos että luit tämän ja että välität nuorten mukavuudesta koulumatkoilla.

 

VASTAUS

 

Vastaus pvm:  01.08.2022

Nuorten aloite bussien aikatauluista ja bussipysäkeistä

Hyvä Aloitteentekijä, kiitos aloitteestasi ja pahoittelut, että kesti vastata! Osuvatpa aikataulut kannaltasi huonosti kohdilleen – hankalaa kun on joko reilusti liian aikaisin tai vähän myöhässä koulussa. Kysyin bussiliikennettä suunnittelevalta ja operoivalta Helsingin seudun liikenne – kuntayhtymältä (HSL), miten he toimivat aikataulujen kanssa.

HSL:stä kerrottiin, että he ymmärtävät hyvin esille nostamasi aiheen merkityksen: linjojen vuorotiheyden tiedetään vaikuttavan joukkoliikenteen käytön helppouteen sekä sen houkuttelevuuteen. Bussien aikataulujen muuttaminen tiheämmäksi tarkoittaa, että linjaa ajamaan pitäisi palkata lisää kuljettajia ja ostaa uusia busseja, jotta lisävuorot saataisiin järjestymään. Tämä nostaa joukkoliikenteen järjestämisen kustannuksia HSL:lle ja sitä kautta myös kaupungille. Erityisen kallista vuorovälin tihentäminen on pitkillä linjoilla, joiden päästä päähän ajamiseen tarvitaan enemmän aikaa.

HSL-alueen joukkoliikenne on nyt uudessa tilanteessa, kun korona on vähentänyt matkustajamääriä merkittävästi. Moni aikaisemmin joukkoliikennettä käyttänyt matkustaa vähemmän kuin ennen. Tämä näkyy HSL:n lipputuloissa, jotka ovat laskeneet merkittävästi. Tulojen vähentyessä myös HSL:n menoja joudutaan vähentämään ja yksi keino siihen on vuorotarjonnan harventaminen, jota on jo valitettavasti jouduttu tekemään.

Uudesta tilanteesta huolimatta oppilaat kulkevat kouluun entiseen tapaan ja HSL:lle on tärkeää, että koulumatkayhteydet toteutuvat sujuvasti. Vaikka vuorovälien tihentäminen näyttää nyt epätodennäköiseltä, HSL pyrkii uusilla sopimusmalleilla parantamaan ajettavan bussiliikenteen luotettavuutta niin, että aikataulutetut vuorot ajettaisiin paremmin ajallaan. Reaaliaikaista sijaintitietoa bussin kulkemisesta on myös tarjolla esimerkiksi HSL-sovelluksessa, josta voi helposti varmistaa aina bussin todellisen aikataulun niin, ettei pysäkillä joutuisi odottelemaan liian pitkiä aikoja.

Bussipysäkkien kunnosta kaupunkiympäristötoimialalta kerrottiin, että bussipysäkkien talvihoito on käsityötä, ja siinä mielessä aika hidasta ja työllistävää. Pysäkkien hoidossa olikin ongelmia viime talvena kun lunta tuli hetkittäin runsaasti ja lämpötilat sahasivat nollan molemmin puolin.

Bussipysäkkien katosten suhteen, niiden sijoittamisessa huomioidaan mm. käyttäjämäärät, koulut ja fyysinen ympäristö. Myös HSL:n sopimuksissa on katoksia koskevia määriä. Kaikkialle katoksia ei välttämättä esimerkiksi ahtaan katutilan vuoksi pystytä asentamaan, vaikka käyttäjämäärät sitä puoltaisivatkin. Helsingin kaupunki käyttää sopimustoimittajan katoksia omalla katu- ja tieverkollaan ja Kaupunkiliikenne Oy on laatinut katossopimuksen JCDecaux Finland Oy:n kanssa. Katosten paikat sovitaan yhteistyössä HSL:n, Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan, Kaupunkiliikenteen ja JCD:n kanssa. Jos sinulla on bussipysäkkejä koskevia ehdotuksia, lähetä ihmeessä tarkempia tietoja kaupungin palautejärjestelmään:

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-javaikuta/palaute

ja HSL:n palautekanavaan:

https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/palaute/lomake?topic=1&category=4

Hyvää loppukesää!

 

Lisätiedot

Anna Villeneuve, erityisasiantuntija, puhelin: 310 36045 anna.villeneuve(a)hel.fi

Aleksi Manninen, yksikön päällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, aleksi.manninen(a)hsl.fi

 

Anni Sinnemäki

apulaispormestari