Käsitelty

Päihdepaja

Päihdepajassa opetettaisiin ja annettaisiin enemmän oppia eri huumausaineista ja niiden vaaroista ilman tuomitsemista. Paja olisi tarkoitettu 6.- luokkalaisista toisen asteen ikäluokkaan saakka.

Pajassa voisi myös opettaa, miten toimia jos esim. kaveri on ottanut huumaisaineita liikaa eli niin sanotut överit.

 

Vastaus pvm 2.11.2023

 

Nuorten aloite, päihdepaja

 

Hei,

Kiitos aloitteestasi ja ideoistasi nuorten päihdepajan järjestämiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa!

Esiin nostamasi aihe on tosi tärkeä, koska lapsuudessa ja nuoruudessa luodaan perusta myös myöhemmälle hyvinvoinnille. Suojelemalla lapsia ja nuoria päihteiden käytöltä, voidaan ehkäistä erilaisten ongelmien syntymistä. Aihe on ollut ajankohtainen myös, kun olemme äskettäin analysoineet uusimman kouluterveyskyselyn tuloksia ja keskustelleet tarvittavista jatkotoimista.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla pyritään koulujen ja oppilaitosten päihdekasvatuksessa aina aitoon vuorovaikutukseen nuorten kanssa, siksi nostamasi näkökulmat ovat tärkeitä ehkäisevän päihdetyön kannalta.

Ehkäisevää päihdetyötä ja päihdekasvatusta tehdään niin perusopetuksessa kuin toisella asteella. Esimerkiksi päihdekasvatus on osa perusopetuksen opetussuunnitelmaa, lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaa ja ammatillisen koulutuksen tutkinnon osia. Tätä kautta aihe on osana eri oppisisältöjä, kuten terveystietoa.

Päihteiden käytön ehkäiseminen ja siihen puuttuminen on opiskeluhuollon perustyötä. On tärkeää, että tieto perustuu faktoihin ja että nuoret tietävät, miten toimia, jos päihteiden käytön yhteydessä sattuu jotain vakavaa. Se on huolestuttavaa, että huumekokeilut ovat nuorten keskuudessa kasvaneet ja väärinkäyttöä ilmenee. Tältä ilmiöltä ei tule ummistaa silmiä. Nuoria on tärkeää tukea ja opastaa päihteettömyyteen ja kertoa heille, miten toimia hätätilanteissa.

Koulujen, lukioiden ja Stadin AO:n henkilökunta, kuten opettajat, kuraattorit, terveydenhoitajat ja psykologit suunnittelevat ja vastaavat yhdessä ehkäisevän päihdetyön toteutuksesta. Esimerkiksi toisella asteella teemaa käsitellään oppilaitoksissa järjestettävissä hyvinvointikahviloissa ehkäisevän päihdetyön viikolla. Näin ollen tämä olisi sopiva aika ja paikka käsitellä aihetta työpajan muodossa. Lisäksi ehkäisevää päihdetyötä tehdään kouluissa ja oppilaitoksissa yhteistyönä aiheeseen perehtyneiden toimijoiden kanssa, kuten päihdepoliklinikan, Nuorisoaseman, Klaari Helsingin ja Ehyt ry: kanssa.

Yksi tapa vaikuttaa koulun toimintaan, on viedä rohkeasti ehdotuksia esimerkiksi koulun rehtorille, oppilaskunnan hallitukselle tai koulusi tukioppilaille. Voitte yhdessä lähteä miettimään tapoja käsitellä aihetta oppilaiden kanssa. Helsingissä on erilaisia tapoja tukea nuorten ideoita paremman Helsingin ja vapaa-ajan rakentamiseksi. Lisätietoa löydät nuorten Helsinki sivuilta: https://nuorten.hel.fi/.

Kerroit, että toivoisit työpajoja ja keskusteluja 6.-luokkalaisista eteenpäin toiselle asteelle. Tällainen työpaja sopisi hienosti osaksi koulujen tukioppilastoimintaa tai oppilaitosten tutortoimintaa. Esimerkiksi tukioppilaat voivat tehdä koulussa päihteisiin liittyvää vertaisohjausta, kun saavat aikuisilta siihen tukea. Tukioppilaat voivat koulutuksen saatuaan järjestää esimerkiksi päihdekasvatusoppitunteja.

Kiitos, että nostit tämän tärkeän teeman esille, ja olet aktiivinen nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.

Hyvää syyslukukauden jatkoa!

Lisätiedot

Anja Vallittu, kaupunginsihteeri, puhelin 09 310 36046, anja.vallittu(a) hel.fi

Elina Rautiainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin 310 22148, elina.rautiainen(a)hel.fi

 

Ystävällisin terveisin,

Johanna Laisaari

Apulaispormestari