
Bussipysäkit Kehä III:lle
Aloite saapunut 1.2.2025
Voitaisiinko rakentaa bussipysäkit Kehä III:lle Ala-Tikkurilaan Päivänpalauksenpolun ja Neonpolun alikulun kohdalle tai mahdollisesti lähettyville sitä aluetta. Tämä saattaisi auttaa todella paljon esim. Ala-Tikkurilan nuorisoa ja Planeettakatujen (Uranus, Saturnus yms.) nuorisoa, koska tällä hetkellä Helsinkiin/Tikkurilaan menevien bussien pysäkit sijaitsevat melkein kilometrin päässä.
Vastaus
18.3.2025
Kaupunkiympäristölautakunta antoi bussipysäkkien rakentamista Kehä III:lle koskevaan nuorten aloitteeseen seuraavan vastauksen:
Kiitos aloitteestasi koskien bussipysäkkien rakentamista Kehä III:lle. On erittäin tärkeää, että nuoret ottavat aktiivisesti kantaa liikenneympäristöön. Kehitämme Helsingissä jatkuvasti julkisten alueiden liikenneturvallisuutta sekä kestävää ja sujuvaa liikennettä.
Toivomasi bussipysäkkien sijainti ei olisi Helsingin kaupungin hallinnoimalla alueella, vaan sijaitsisivat valtion hallinnoimalla maantiellä, joten asia ei ole Helsingin kaupungin hallinnassa.
Asiaa on kuitenkin selvitetty ja saatu tietoa ELY:ltä (Elinkeino-, liikenneja ympäristökeskus), joka vastaa Kehä III:n pysäkkijärjestelyistä. ELY:n mukaan alikulun yhteyteen sijoitetut pysäkit olisivat hyvin jalankulkijoille ja pyöräilijöille saavutettavissa, mutta pysäkkejä ei kuitenkaan muun liikenneympäristön vaatimusten vuoksi tulla sijoittamaan tuohon kohtaan.
Suurimpana esteenä pysäkkien rakentamiselle kyseiseen paikkaan on se, ettei Tikkuritien ja Suutarilantien ramppien väliin jää tarpeeksi tilaa rakentaa erkanemis- ja liittymiskaistoja pysäkin molemmin puolin.
Päivänpalauksenpolun ja Neonpolun alikulku osuu puoleenväliin Suutarilantien ja Tikkuritien ramppeja. Molemmilla rampeilla on linjaautopysäkit ja näiden liittymien väli on noin 750 m. Ohjeellinen minimipysäkkiväli on 800 m. Uuden pysäkkiparin sijoittaminen poikkeaisi merkittävästi tuosta ohjeesta. Minimiväli on asetettu, jotta liikenneturvallisuus, matkanopeus ja kuljettajan työskentelyolosuhteet olisivat mahdollisimman hyvät. Uusi erillispysäkki ei siis vaatimiensa rakenteiden puolesta mahtuisi liittymien väliin.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski
Maarit Haverinen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 5224